ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 18
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 3
  • تعداد اعضا : 17
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 15
  • بازديد ديروز : 0
  • بازديد کننده امروز : 15
  • بازديد کننده ديروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 15
  • بازديد ماه : 25
  • بازديد سال : 715
  • بازديد کلي : 8,398
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 18.188.70.255
  • مرورگر : Safari 5.1
  • سيستم عامل :

- آرقالی یگید / قورد آلار
جوانی كه پشتوانه داشته باشد، گرگ شكار خواهد كرد.

- آغزی آلا بولان ایل‌نگ / دولتی قاچان یالی‌دیر
مردمی كه باهم متحد نباشند، انگار بخت و اقبال از آنان برگشته است.

- آغزی بیر گوتارسنگ / آغیر بولماز
اگر هر چیزی را بطور دسته جمعی بلند بكنند، سنگین نخواهد بود.


ادامه مطلب

تركمن ها - تركمان در منابع شرقی- از اعقاب قبایل اغوز هستند كه در شمال دریای آرال زندگی می كرده اند و در حدود قرن دهم میلادی، با گسترش امپراطوری سلجوقی به سوی جنوب و غرب مهاجرت كرده اند. بعضی از قبایل در سرزمینی مسكن گزیدند كه بعدها به نام آنها نامیده شد. قبایل دیگر راه خود را به سوی آذربایجان و آناتولی ادامه دادند، امری كه نشان دهنده خویشاوندی قدیمی آذربایجانی ها و ترك های تركیه با تركمن ها می باشد. از حدود قرن دهم میلادی به بعد در نوشته های جهانگردان و جغرافیدانان عرب به اسم ترکمن برمی خوریم. بین سالهای 1879 و 1875 آخرین منطقه تركستان به تصرف روسها در می آید و به امپراطوری تزاری و سپس در سال 1925 به اتحاد جماهیر شوروی ضمیمه می شود. تركمن ها، مردمانی با فرهنگ و سنتهای كوچ نشینی به مدت چندین دهه تحت سیاست روسی سازی قرار میگیرند كه با سیاست اسكان و اشتراكی سازی شوروی شدت می یابد و این امر در دهه 1930 به اوج خود می رسد. این سیاست و پیامدهای آن باعث مهاجرت صدها هزار تركمن به سوی افغانستان می شود. قبل از اشغال روسها جمعیت تركمنستان در حدود 1150000 نفر بوده است. ولی به دلیل اینكه هیچگونه حكومت مركزی وجود نداشته این رقم ، تقریبی بیش نیست. جغرافیای تاریخی و خاستگاه اولیه ترکمن ها حوزه شرقی سیر دریا (سیحون) از دیرباز خاستگاه اولیه قوم ترکان بوده است، وجود کتیبه های متعدد نظیر کتیبه ی اورخون در ینی سئی و کتیبه ی «کول تکین» از وجود ترکان در این نواحی خبر می دهند. سیاحان از وجود ترکمن ها در شهرهای ینی کنت و ایسی گول (دریاچه بالخاش) خبر دادند. مولف حدود العالم در سال 372 هجری در ذکر دریای ایسی گول می نویسد: «دریای ایسی گول میان چگل و تغزغز است.» این نوشته که در قرن چهارم هجری نوشته شده تا اندازه ای موقعیت اغوز را تشریح می کند. مقدسی جغرافیدان عرب در ضمن شمارش شهرهای اسپیجاب از خورسوغ، ترار، شغلجان، طراز، چکل، برسخان، میرکی و اردو نام می برد.

  ادامه مطلب وجود دارد . . .        دیدن کنید . . .       جالب هستش  . . .   (نظر یادتون نره)            

توسط وحید صحنه دو باره ویرایش شد  . . .


ادامه مطلب
محمد صادق 6 بازدید 0

نویسنده محترم<<ابراهیم>>و<<علی قزل>> از شما خواهشمندیم که در سایت فعال باشید و برای سایت مطالب بفرستید.

با تشکر معاون سایت(محمدصادق)

همچنین مدیر محترم سایت(وحیدصحنه)به این مسائلی که عرض شد رسیدگی شود.

مختوم‌قلی فراغی


مختومقلی فراغی (به ترکمنی: Magtymguly Fragy) (زادهٔ ۱۱۱۲ خورشیدی_ درگذشتهٔ ۱۱۶۹ یا ۱۱۷۶ خورشیدی) شاعر ایرانی ترکمن است که بزرگترین شاعر زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مردم ترکمن به شمار می‌آید. وی در اشعار خود بیشتر به مسایل اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت.

زندگی شخصی

مختومقلی در سال ۱۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی‌قوشان در شمال شرق گنبد کاووس به دنیا آمد.برپایه برخی منابع محل تولد وی در منطقه ای به نام گینگ جای نزدیک مراوه تپه بوده است. پدرش دولت محمد آزادی از شاعران سرشناس قرن دوازدهم ترکمن و گوگلان و مادرش ارازگل از طایفه گوکلان، تیره گرکز بودند.

تحصیلات ابتدایی و زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدر خود آموخت، سپس برای تحصیل به مدرسه شیرغازی در خیوه رفت و پس از آن سفرهای دیگری نیز داشت؛ از جمله به بخارا و افغانستان و هندوستان.

او در جوانی عاشق دخترخالهٔ خود منگلی شده بود که نتوانست به او برسد، پس از کشته شدن برادر بزرگ‌تر خود عبدالله در افغانستان که به درخواست احمد شاه درانی (بنیانگذار افغانستان فعلی) به آن‌جا رفته بود با بیوهٔ برادر خود به نام آق قیز ازدواج کرد و از او دو فرزند به نام‌های بابک و ابراهیم داشت که هر دو در کودکی از دنیا رفتند.

بر پایهٔ برخی منابعمختومقلی در سال ۱۱۶۹ ه.ش در کنار چشمهٔ اباساری در دامنهٔ کوه سونگی داغ درگذشت. او را در کنار روستای آق تقه در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه (شمال شرق استان گلستان) و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند.

 


ادامه مطلب

   موقعيت جغرافيايي سرزمين تركمنها

در اينجا قبل از اينكه به ويژگيهاي قومي و مسائل فرهنگي و اجتماعي و سياسي تركمنها در عصر قاجار پرداخته شود لازم است كه توضيحاتي دربارة موقعيت جغرافيايي محل زندگي تركمنها در آن عصر آورده شود. چراكه وضعيت اقليمي و جغرافيايي و حتي استراتژيكي هر منطقه تأثير زيادي بر نوع معيشت،‌ ويژگيهاي رفتاري و مسائل فرهنگي و سياسي مردمان آن منطقه دارد. لذا با شناختن موقعيت جغرافيائي سرزمين تركمنها با مسائل سياسي و خصوصيات رفتاري آن قوم بيشتر آشنا ميشويم و در قضاوت دربارة‌ تركمنها كار محقق و مورخ آسانتر خواهد شد.

از تركمنها روايات مختلفي شده است. ولي هريك از اين روايات با نگرش و ملاحظه وضع سياسي و هواخواهي روايت كنندگاني است كه متعلق به دولتي هستند كه با تركمنها اختلاف پيدا كرده اند و از آن روايات اطلاعاتي حاصل شده كه غالباً موقتي و يا غيرصحيح مي باشد و تكليف ما اين است كه تركمنها را آنطوريكه هستند معرفي نمائيم و دربارة نوع محصول و روابط و زميني كه آنها روي آن زندگي مي كنند به تفصيل بياوريم.

ادامه مطلب وجود دارد . . .        دیدن کنید . . .       جالب هستش  . . .   (نظر یادتون نره)            
توسط وحید صحنه دو باره ویرایش شد  . . .

 

 


ادامه مطلب

 

ترکمن ها با توجه به ویژگی های قومی و محلی و شرایط زیست خود، اسامی زیبایی را برای فرزندان خود می نهند. البته این اسامی از طبیعت محیط اطراف و شرایط اجتماعی – اقتصادی آنان الهام می گیرد. در گذشته هر یکی از اسامی ترکمن ها، بنا به مناسبتی به نوزاد اطلاق می شده و این اسامی با زمان و لحظه تولد فرزند، حتی فصول و ماه های سال و شرایط جوی لحظه تولد ارتباط داشته است.

زیباترین نامهای ترکمنی

در اینجا به بررسی فلسفه وجودی تعدادی از نام های دختران ترکمن می پردازیم:
- آرتیق گل به معنی گل زیادی
این نام را موقعی به نوزاد دختر می نهند که در خانواده ای چند دختر پشت سر هم متولد شود و آنان در انتظار پسری باشند. وقتی که باز هم دختر به دنیا بیاید نام او را «آرتیق گل» و یا «دویدوق» به معنی سیر شدیم که همان معنی دختر بس باشد، می گذراند.
- آلتینای به معنی ماه طلایی
آی به معنی ماه است و دخترانی که در شبهای مهتابی به دنیا می آیند، این نام را بر آنان می نهند.
- باختی
این نام را موقعی که نوزادی به هنگام جشن و شادی متولد شود می گذراند. البته بایرام گل، بایرام بی بی، بایرام سلطان نیز از این جمله اند.
- هسل به معنی عسل
ترکمن ها به عسل «بال» می گویند و هسل را فقط برای نامیدن دختران بکار می برند.
- آننا بخت به معنی بخت و اقبال جمعه
آننا به معنی جمعه می باشد و موقعی که دختری در روز جمعه و یا شب جمعه به دنیا بیاید، این اسم را بر او می گذارند.
- انه که
وقتی که زنی بعد از تولد فرزند، مریض و ضعیف باشد، آن وقت بچه را کسی نگهداری می کند و حتی شیر می دهد. به این زن «انه که» می گویند.
 
ادامه مطلب وجود دارد . . .        دیدن کنید . . .       جالب هستش  . . .   (نظر یادتون نره)            
توسط وحید صحنه دو باره ویرایش شد  . . .

 


ادامه مطلب

بیشمه
بیشمه در لغت هر چیز پختنی را می گویند و در اصطلاح ترکمن ها، نانی است روغنی و شبیه به بامیه. بدین ترتیب که خمیر را به اندازه بامیه قطعه قطعه می کنند. آنگاه این قطعه ها را در روغن داغ می پزند. معمولا در تهیه خمیر بیشمه شیر و شکر و تخم مرغ و جوش شیرین به آن اضافه می کنند که بیشمه خوشمزه تر می شود.

قاتلاما
نانی است روغنی که به ترتیب زیر تهیه می شود.
1- ابتدا آرد را خمیر می کنند.
2- خمیر آماده را به صورت قطعاتی که هر قطعه یک قرص نان بشود، تقسیم می کنند.
3- برای هر چهار قطعه خمیر، یک تخم مرغ اضافه می کنند.
4- قطعات خمیر را به صورت ورقه های نازکی در می آورند.
5- خمیر های ورقه شده را که به شکل دایره ای کامل است، روی هم می چینند و در فاصله ورقه ها، روغن می مالند. تعداد این ورقه ها ی نازک خمیر، به ضخامت نهایی قاتلاما بستگی دارد و به اختیار بانوی خانه است.
6- در این مرحله، خمیرهای چند لایه را در روغن داغ می پزند.
7- پس از آماده شدن قاتلاما، بلافاصله بر آن، شکر می پاشند تا شیرینی شکر در تمام لایه ها جذب شود.

ادامه مطلب وجود دارد . . .        دیدن کنید . . .       جالب هستش  . . .   (نظر یادتون نره)            
توسط وحید صحنه دو باره ویرایش شد  . . .

 


ادامه مطلب

آئين عيد فطر در بين تركمن‌هاي استان گلستان

ماه رمضان، ماه رحمت و بركت الهي است و يكي از ماه‌هاي بسيار عزيز در بين قوم تركمن محسوب است. اين ماه با آئين‌هاي خاصي همراه است كه در نوع خود به لحاظ اخلاقي و تربيتي، از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشد، زيرا اين آئين‌ها هر كدام با فلسفه خاصي، مومنان را به نيك رفتاري، نيك انديشي، نيك كرداري و نيز دستگيري از نيازمندان دعوت مي‌كند.
ادامه ی مطلب جالب تر است دیدن کنید
 

 

 


ادامه مطلب

اَنولي‌ها يكي از طوايف قدیمي ساكن دامنه‌هاي جنوب تركمنستان هستند كه آداب و رسوم، سنتها و عادات قديمي خود را حفظ نموده‌اند و در دوران اخيرتحولات عميق و همه جانبه فرهنگي را از سرگذراند‌ه‌اند. يكي از عرصه‌ها‌ي تحول جشن عروسي است. جشن عروسي (گلين توي) يكي از جشنهاي بسيار قديمي است كه با شادي و پايكوبي زياد همراه است و خاطره‌اي فراموش نشدني از خود بر جاي ميگذارد. ازدواج و تشكيل خانه و خانواده‌اي مستقل يكي از اصول پايه‌هاي اصلي دين مبين اسلام است و از اهميت زيادي برخوردار مي‌باشد. نگارنده اين سطور از روستاهاي اَنو و مانيش در دامنه هاي كوپت داغ بازديد نموده و اطلاعات جديدي را در خصوص مردم‌شناسي (اتنولوژي) طايفه اَنولي گرد آوري نموده است. يكي از ويژگي‌هاي اصلي جشن ازدواج طايفه اَنولي‌ها رسم نامزدي (آداقلاما) است كه معمولاً پس از 12 سالگي پسر و دختر جاري مي شود. محقق برجسته تركمنستان ن. بايرام صحتف در اثر خود به نام «لغت نامه‌مختصر اسلامي» چنين مي‌نويسد: «… اين رسم در ميان تركمن‌ها نيز رواج داشته است. افراد ديگر اخلاقاً حق خواستگاري از دختر داراي نامزد را نداشته‌اند.» به پيروي از اين رسم دختر و يا پسر جوان بايد با نامزد خود ازدواج مي‌كرد. اَنولي‌ها به گردن دختري كه نامزد داشت سكه‌ي نقره و يا رشته نخ معروف به «آلاجا» مي‌آويختند. همچنين خانواده‌هايي كه مايل به برقراري پيوند خويشاوندي بودند با بردن «قاتلاما» و «چِلپِك» (نام دو نوع نان سنتي خانگي تركمني - مترجم) رفت و آمد را آغاز مي كردند. آكادميسين آ.جيكيف تأكيد مي كند كه پختن انواع نان شيريني اكرام كردن و مبادله آن يكي از رسوم قديمي تركمنها است. پختن انواع نان شيريني در جشنها به خصوص جشن عروسي در ميان هندوها نيز بسيار رايج است كه نويسنده سطور در جريان شركت در يك جشن عروسي در دهلي شاهد آن بود. اَنولي‌ها وقتي به خواستگاري مي رفتند قند و پارچه چيت به عنوان هديه مي بردند. اگر خانواده دختر راضي به وصلت باشند قند اهدا‌يي را گرفته و خود نيز به آن قند افزوده و بين نمايندگان دو طرف پخش مي‌كردند كه نشانه موافقت آنها با وصلت و آرزوي داشتن روابطي به شيريني قند بود. پس از اهداء بسته‌هاي قند و روسري بر سر عروس آينده انداخته و برگردنش رشته نخ «آلاجا» مي‌آويختند. خانواده داماد با خود نان شيريني مخصوصي بنام «پيشمه» هم مي‌آوردند. اگر خواستگاري پيش از فرا رسيدن نوروز انجام مي‌گرفت در روز عيد خانواده داماد حلوا و پلو پخته و با روسري و پارچه‌ براي لباس به خانه عروس مي‌آورد. اين رسم را اَنولي‌ها «غنچه» مي‌ناميدند. خانواده‌ي عروس نيز در پاسخ با انواع غذاها از خانواده داماد پذيرايي مي‌كرد.

ادامه ی مطلب جالب تر است دیدن کنید
 

 


ادامه مطلب

اولين مرحله در عروسی ترکمن‌ها، انتخاب همسر مي باشد و حتی به جرات مي توان گفت که حساسترين مرحله عروسی نيز مي باشد . در نحوه انتخاب نيز نسبت به قبل تحولاتی صورت گرفته که به علت تحولات فرهنگی مي باشد و يکی از دلايل آن را به صورت زير مي توان بيان نمود .
تا چند دهه پيش سيستم آموزشی به شيوه سنتی اداره می شد و بيشتر جنبه پرورشی داشت و بيشتر پسران حق تحصيل داشتند . دختران نيز به عنوان يکی از عناصر بسيار مثبت اقتصادی مجبور بودند در درون منزل به قاليبافی يا ديگر هنرهای سنتی بپردازند . اما در حال حاضر به دليل نزول ارزش اقتصادی قالی و قاليبافی در منطقه و تمايل بيشتر دختران به تحصيل ، در درون منزل محصور نمی باشند ، بدين دليل نحوه انتخاب همسر با قديم که پدر و مادر عناصر مطلق انتخاب بودند تغيير کرده و فرزندان نيز حق اظهار نظر دارند .
ابتدا داماد مشخصات دختر مورد نظر خود را به مادر می دهد و بالعکس و مادر تحقيقاتی را در مورد وی انجام می دهد و پس از توافق خانواده مادر داماد به خانه عروس می رود تا از خانواده عروس خصوصا پدر او برای خواستگاری رسمی و ملاقات عروس و داماد برای آشنايي با نظرات همديگر اجازه بگيرد که به اين مراسم سؤز آتماق گفته می شود . پس از ايجاد نظر موافق طرفين در يک مرحله که « دوز داديشماق » Duz dadysma نام دارد هديه هايی از سوی طرفين رد و بدل می شود ، مخصوصا خانواده داماد حلقه ای به عنوان نامزدی تقديم عروس می کند ، همچنين در اين زمان در مورد وقت و زمان عروسی نيز صحبت می شود .


ادامه مطلب
محمد صادق 8 بازدید 0

نیشخند

 

آخ غیراتیم غایدیپ سنی تاپسادیم

ارکینگ بیله گینگ صحرا دا چاپسادیم

آغلاپ انگرأپ غیرات دییپ سؤزلأر من

ایلغاپ ایلغاپ آیاق ایزینگ گؤزلأر من

آخ غیراتیم سن سینگ منینگ سیراتیم

آخ غیراتیم ساواش گونی هایباتیم

گل غیراتیم اوستونلیکدن سؤزلأیلینگ

ییتیپ گیدن بییک لیگی گؤزلأیلینگ

غوچ ییگیتلنگ بار غووانجی آتی دیر

تورکمن آتی تورکمنینگ غاناتی دیر

شاه لار منینگ غاناتیمی کسدیلر

غایراتیمی توتوپ داردان آسدیلار

تالادیلار قرآنیمی دینیمی

اود لادیلار تاریخیمی ، سینیمی

قرمز دونوم پارا پارا اوزدیلر

آق اؤیومی اودا نارا دوزدیلر

سیندیردیلار دوتاریمینگ تارینی

دینگله سنه باغشی لارینگ زارینی

ایلیم بو گون اؤز کشبینه زار بولدی

غیرات! بو گون دونیا مانگا دار بولدی

گل غیراتیم داغا دوزه چاپایین

عزیز آغام گوراوغلی نی تاپایین

غیراتسیز گؤر چؤللر دومان گؤرونر

غیراتسیز گینگ دونیا زندان گؤرونر

بأگوللرینگ یوزی غانسیز گؤرونر

تورکمنلرینگ دوزی حانسیز گؤرونر

غیراتیمدا جوشغون توپان گؤرر سن

آزادلیقدان ارکدن نشان گؤرر سن

گل غیراتیم داغا دوزه چاپایین

آخ نیرده سن نیردن گؤزلأپ تاپایین

یالباریارین چیقماز اما غاناتیم

هی بو چؤله گلرمیقان غیراتیم؟

جزای آلاچیق ترکمنی (اوی)
اجزای اصلی تشکیل دهنده آغاچ اوی (آلاچیق) عبارتند از:
1- تاریم : قسمت پایین اوی(دیواره) را تشکیل می دهد، تعداد 4 عدد تاریم در ساختمان آلاچیق وجود دارد. هر تاریم از 44 قطعه چوب(20عدد کامل و24 عدد برش خورده) تشکیل می شود. قطعات چوب به وسیله پوست شتر (ناحیه گردن) با سوراخ کردن آنها بصورت ضربدری (آکاردئونی) بر روی همدیگر گره زده میشوند ؛ چوب ها به گرد این محور قابل چرخش بوده و تمامی قطعات نیز براحتی باز و بسته می شوند و با باز شدن آنها اشکالی به صورت لوزی بوجود می آید. تاریم ها را بوسیله طنابی به همدیگر می بندند و از اتصال آنها فضایی استوانه ای به قطر 5/5 متر و محیط 16 متر، شکل می گیرد. در قسمتی از تاریم ها که به درمتصل می شوند قطعه ای که به در وصل می شود از دیگر چوبها ارتفاعی مختصر بلند تر دارد ، بلندی ارتفاع ان نیز به خاطر آن است تا بتواند تکیه گاهی محکم برای در باشد. ارتفاع تاریم ها در حالت جمع شده 2.20 سانتیمتر و در حالت باز شده (حالت بر پا کردن) حدود 1.70 سانتیمتر می باشد.

2 – اوق: چوبهایی به شکل کمانی در حدود 60 عدد که نوک آنها تراش خورده و انتهای آنها پهن تر است . دارای سوراخ هایی می باشند که طناب های نسبتا نازک پشمی به آنها متصل می باشند .قسمت نوک اوق ها درون سوراخ هایی که دور توینوک وجود دارد قرار می گیرند و قسمت دیگر آن به قسمت بالایی تاریمها که نقطه اتصال دو قطعه میباشد و شکل 7 را تشکیل می دهد به وسیله طنابهای انتهایی اوق ها گره زده می شوند. 4 عدد از اوق ها بالای قسمت سوراخ های تاق در ورودی آلاچیق قرار می گیرد . اوق ها به همراه توینیک ، فضای گنبدی اوی را شکل می دهند.
3 – توینوک : قسمت بالایی و دایره ای شکل آلاچیق میباشد که حالت پنجره و یا هواکش را نیزدارد. این قسمت از تعداد زیادی چوب قوس دار ساخته می شود و از قسمت بیرونی شکلی برآمده را تشکیل می دهد. در محیط توینیک سوراخ هایی تعبیه شده است که اوق ها درون آنها جای می گیرند.


ادامه مطلب

مراسم جشن عروسی ترکمن

اولين مرحله در عروسی ترکمن‌ها، انتخاب همسر مي باشد و حتی به جرات مي توان گفت که حساسترين مرحله عروسی نيز مي باشد . در نحوه انتخاب نيز نسبت به قبل تحولاتی صورت گرفته که به علت تحولات فرهنگی مي باشد و يکی از دلايل آن را به صورت زير مي توان بيان نمود .
تا چند دهه پيش سيستم آموزشی به شيوه سنتی اداره می شد و بيشتر جنبه پرورشی داشت و بيشتر پسران حق تحصيل داشتند . دختران نيز به عنوان يکی از عناصر بسيار مثبت اقتصادی مجبور بودند در درون منزل به قاليبافی يا ديگر هنرهای سنتی بپردازند . اما در حال حاضر به دليل نزول ارزش اقتصادی قالی و قاليبافی در منطقه و تمايل بيشتر دختران به تحصيل ، در درون منزل محصور نمی باشند ، بدين دليل نحوه انتخاب همسر با قديم که پدر و مادر عناصر مطلق انتخاب بودند تغيير کرده و فرزندان نيز حق اظهار نظر دارند .
ابتدا داماد مشخصات دختر مورد نظر خود را به مادر می دهد و بالعکس و مادر تحقيقاتی را در مورد وی انجام می دهد و پس از توافق خانواده مادر داماد به خانه عروس می رود تا از خانواده عروس خصوصا پدر او برای خواستگاری رسمی و ملاقات عروس و داماد برای آشنايي با نظرات همديگر اجازه بگيرد که به اين مراسم سؤز آتماق گفته می شود . پس از ايجاد نظر موافق طرفين در يک مرحله که « دوز داديشماق » Duz dadysma نام دارد هديه هايی از سوی طرفين رد و بدل می شود ، مخصوصا خانواده داماد حلقه ای به عنوان نامزدی تقديم عروس می کند ، همچنين در اين زمان در مورد وقت و زمان عروسی نيز صحبت می شود .

  ادامه مطلب هم وجود دارد


ادامه مطلب

 

حیف نون زنگ می زنه به مخابرات می گه: آقا ببخشید سیم تلفن ما خیلی بلنده، اگه می شه لطف کنید از اون طرف یه کم بکشیدش!...

 

◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘

 

حیف نون از همسرش می پرسه: از ازدواج با من مثل سگ پشیمونی یا مثل خر کیف می کنی؟

 ادامه مطلب هم وجود دارد

 

◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘

ترکمنی ندارد .  . .

 

 


ادامه مطلب
محمد صادق جک , 3 بازدید 0

 



بیری تاجدردیا سن بای می دییپ سوراپدیر.

تاجدردی  ایندیکی آی دییپ جوغاب بریپ دیر.



تاجدردی بیر ناچا تانیش زنانه بیلن آق قلادا بیر کوچادن گچیپ باریارکا 

 

 آیکی سانی جاهیل تاجدردینی گورمانی زنانه لرا حابارآتیارلر:

 

 

 هاید دایزالر، سورینگیزاچوپون گرگ دالمی دییار.

 

تاجدردی ، سوریمیزینگ چوپنی بار ولین اشگ بیلن گوجیگی یوق دییار.

                                     

 

 



مادکاکا بیر طویدا تاجدردیا سندا هممه یردا بار آید دییار.

تاجدردی ،منی گوریان یرینگدا اوزینگدا باردا دییپ جوغاب بریار.

 

     ادامه مطلب را باز کن

بیرگون تاجدردی ممد قلچا آیدیار: اوتن آخشام دیش گوردیم ؛ طوی توتیارین.ممدقلچ طوی توتماجاقینگ دیر دییار. تاجدردی اونگ ترسا یوریا نی گوریپ آیدیار: دیشمدا طویما بتر کان آدم گلیار. ممد قلچ هیچ کیم طوینگا گلماجاگی دیر دییپ جوغاب بریار.

بیر گون تاجدردی دوستی بیلن بالیق توتمانا آرنا گیدیپ دیر.تاجدردی باش سانی بالیق

 

توتیپ دیر؛ولین دوستینگ قانقراقنا اصیل قاقماندیر.دوستی حیران قالیپ سوراپدیر:

 

 ناهیلی سنینکا باشیسی دوشدی، ولین منکا اگراگر قاقاناقدا؟ تاجدردی جوغاب بریپ

 

دیر : اگر قانقراق جولیپ ادیپ سوا دوشسا بالیق دوشیار.لوپ ادیپ آنقیر طاراپ دا لوقیرا

 

دوشسا ارتیرا دنگ دا اوتیرسانگ بالیق دوشئردییپ قاراشیپ اوتیرما  دییار.

   ادامه مطلب را باز کن


ادامه مطلب
محمد صادق جک , 5 بازدید 0

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

سپاس و ستايش دانشگاه آزاد را ، که ترکش موجب بي مدرکي است و به کلاس اندرش مزيد در به دري ، هر ترمي که آغاز مي شود موجب پرداخت زر است  و چون به پايان رسد مايه ضرر ، پس در هر سال دو ترم موجود و بر هر ترمي شهريه اي واجب ..... از جيب و جان که بر آيد ...... کز عهده خرجش به در آيد

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

يه دفعه يه پسره داشته راه ميرفته ميخوره زمين هواااااااااا ميره نميدونی تا کجاااااااا ميره

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

يارو  زنگ میزنه ۱۱۰ میگه آقا پدال گاز و پدال ترمز و پدال کلاچ و فرمون و دنده رو دزدیدن! پلیس میگه ، برو صندلی جلو بشین

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

يه بچه خوشگله ريش بزی ميذاره ، گرگه مياد ميخورتش

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

یه روز سه تا خانوم مرغه به هم میرسن اولی میگه چه روزگاری شده ، دیشب تو کیف دخترم یه عکس جوجه خروس پیدا کردم ..... دومی ميگه این که چیزی نیست یه روز دیدم دخترم تو خیابون داره با یه خروسه ميگه و ميخنده .... سومی ميگه اینها که چیزی نیست من دیشب تو کیف دخترم یه تخم مرغ پیدا کردم

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

يارو ماشينش تو برف گير ميکنه زنجير نداشته ،  سينه ميزنه

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦


به آسمون نگاه ميکنم تو رو ميبينم ... به دريا نگاه ميکنم تو رو ميبينم  ... به دشت های سبز نگاه ميکنم تو رو ميبينم و حتی وقتی به قلبم نگاه ميکنم تو رو ميبينم ... بابا بيا برو اونطرف بگذار يه چيز بهتر ببينيم

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦


به غضنفر ميگن سه تا اسم بگو توش الله داشته باشه .. ميگه شکرالله ، حمدلله ، سيندرلاه

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

يه دفعه يه آفتاب پرست ميره رو جعبه مداد رنگی " هنگ " ميکنه

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

!!!! يه دفعه پليس  (غضنفر)  را ميگيره بهش ميگه کارت ماشين ، گواهينامه ، بيمه ..... غضنفر ميگه بايد با اينها جمله بسازم

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

دکتر نظام وظيفه پسر لاغری را معاينه کرد و در برگه نوشت : معاف، به دليل ضعف جسماني

پسره با خوشحالي گفت : آخ جون  فوری ميرم زن ميگيرم

دکتره نوشت : و همچنين ضعف عقلاني

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

يه روز چند تا رفيق ميخواستن برن گردش ، اولی ميگه ماشينش با من ، دومی ميگه نهارش هم با من ، سومی هم ميگه تخمه و چای هم با من ، چهارمی ميگه پس حالا که همتون يه چيز ميارين منم داداشم را ميارم

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

مادر : پسرم ، من دارم مي رم خريد يه وقت به كبريت دست نزني ها

پسر : نه مامان جون  من خودم فندك دارم

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦


يه بچه ايي تازه بدنيا اومده بوده ، شير مامانشو نمي خورده ، هر زن ديگه اي هم آوردن ، فايده نداشته بچه شير اونا رو هم نمي خورده تا اينکه يه زن سياه ميارن بچه شيرشو مي خوره بابائه مي گه : آهان ، پدر سوخته ، تو شيرکاکائو مي خواستي ما نمي دونستيم

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

يک روز غضنفر خواب ميبينه بزرگترين نون بربري دنيا را خورده صبح که بلند ميشه ميبينه لاحافش نيست

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

فرق يك مرد با يك گربه چيه؟

- يكيشون يه موجود دله است كه بي چشم و روئه و براش مهم نيست كه كي بهش غذا ميده, اون يكي يه حيوان ملوس خانگيه.

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

طرف خيلي شاكي ميره ثبت‌احوال، ميگه: آقا اين اسم من خيلي ضایعه ، بايد حتماٌ عوضش كنم. كارمنده ازش ميپرسه، مگه اسمتون چيه؟ طرف ميگه: خشايارِ گهُ‌چهره ! كارمنده ميگه: آره خوب حق داريد، بايد حتماً عوضش كنيد. حالا چه اسمي ميخوايد بگذاريد؟  خشايار ميگه: خشايار ان‌چهره! 

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

یه نفر ميره زير ماشين، رفقاش با دمپايي و سنگ ميزنن درش ميارن!

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

دو نفر رفته بودن شكار، اولی از دور يك شير ميبينه، نشونه ميگيره ميزنه... تيرش خطا ميره و ميخوره به دم شيره. شيره هم شاكي ميشه، ميدوه طرفشون كه سرويسش كنه. اولی جنگي ميره بالاي درخت، ميبينه رفیقش همينجور اون پايين واستاده، بهش ميگه: بابا بيا بالا، الان مياد دهنتو سرويس ميكنه. یارو يك نگاهي بهش ميكنه، ميگه: برو گمشو ! مگه من زدم؟!

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦

 

63- يك بابايي داشته از سر كار برميگشته خونه، يهو ميبينه يك جمع عظيمي دارن تشييع جنازه ميكنند، منتها يجور عجيب غريبي: اول صف يك سري ملت دارن دو تا تابوت رو ميبرن، بعد يك يارو مرده با سگش راه ميره، بعد ازون هم يك صف 500 متري ملت دارن دنبالشون ميرن. يارو كف ميكنه، ميره پيش جناب سگ دار، ميگه: تسليت عرض ميكنم قربان، خيلي شرمندم... ميشه بگيد جريان چيه؟ يارو ميگه: والله تابوت جلوييه خانممه، پشتيش هم مادر خانومم... هردوشون رو ديشب اين سگم پاره پاره كرده! مرده ناراحت ميشه، همينجور شروع ميكنه پشت سر يارو راه رفتن، بعد از يك مدت برميگرده ميگه: ببخشيد من خيلي براتون متاسفم، ميدونم الانم وقت پرسيدن اينجور سوالا نيست، ولي ممكنه من يك شب سگ شما رو قرض بگيرم؟! مرده يك نگاهي بهش ميكنه، اشاره ميکنه به 500 متر جمعيتي پشت سر، ميگه: برو ته صف!

 

♦♦♦♦♦♦♦♦♦لطیفه های خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦


يه  مشنگي يهو  بي هـوا  مياد تو اتاق ، خفه ميشه!   



ادامه مطلب

از خوردنیهای ترکمن کدامها را بیشتر میپسندید؟؟؟

1.بشمه

2.دوغ شتر

3.انواع بورگ

4.ثویتلی آش/شیر برنج

5.نانهای تنوری

6.نان روغنی

7.بولاما

8.بورک

9.و     چکدرمه!!

 ادامه مطلب هم وجود دارد

 


ادامه مطلب